FOT. powyżej i po lewej.: Albert von Szent-Györgyi

Liposhell®

Ważne informacje o Witaminie C 1,2,3

Witaminę C odkrył w 1928 r. noblista Albert von Szent-Györgyi. W ok. 70% występuje ona w roślinach w postaci kwasu askorbinowego.

Witamina C jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego rozwoju i przebiegu ok. 15.000 procesów życiowych ze względu na aktywizowanie enzymów, pobudzenie układu przysadkowo-nadnerczowego, udział w syntezie kortyzonu i kortykosteroidów, syntezie kolagenu i innych ważnych procesów.

Dzienne minimalne zapotrzebowanie na witaminę C jest największe spośród wszystkich witamin. Wynosi ono u dorosłego człowieka około 1 mg/kg masy ciała, u niemowląt i dzieci około 2 mg/kg masy ciała. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta u kobiet w ciąży i karmiących (około 1,5 mg/kg masy ciała) oraz w różnych stanach chorobowych (nadciśnieniu tętniczym, cukrzycy, u osób hemodializowanych), u osób palących papierosy, a także u ludzi będących pod wpływem stresu. Wzrasta również przy ciężkim, długotrwałym wysiłku fizycznym, podczas wymiotów, braku łaknienia oraz zaburzeń czynności jelit.

Ze względu na brak enzymu oksydazy L-gulonolaktonowej, organizm ludzki nie ma zdolności wytwarzania witaminy C samodzielnie i musi pobierać ją wraz z pożywieniem i/ lub suplementować.

WitaminA C 1-10

  • Pobudza utlenianie i oddychanie komórkowe oraz odgrywa ważną rolę w metabolizmie cukrów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów.
  • Jest niezbędna m.in. do utrzymania prawidłowego stanu krwionośnych naczyń włosowatych, dla dobrze funkcjonującego układu odpornościowego.
  • Niezbędna jest do tworzenia i regeneracji: kości (wpływa na ich gęstość), zębów, ścięgien, stawów, więzadeł, powięzi mięśniowych, naczyń krwionośnych, skóry, narządu wzroku.
  • Przyczynia się do powstawania energii w organizmie, przyswajania żelaza, produkcji żółci, krwi, niektórych hormonów (zwłaszcza antystresowych) oraz przeciwciał odpornościowych.

Jest bardzo dobrym antyoksydantem, który skutecznie „wymiata” wolne rodniki generowane przez komórki w stanach zapalnych. 1-7;14

  • Regeneruje inne antyoksydanty (np. witaminę E).
  • Chroni DNA, lipidy i białka przed utlenianiem.
  • W obronie przed drobnoustrojami pobudza do aktywności substancje mające właściwości wirusobójcze i bakteriobójcze.

Duże zapotrzebowanie na witaminę C wykazuje mózg oraz układ immunologiczny. 3-13

Także zwiększony wysiłek fizyczny, stres, infekcje, ciąża, starszy wiek, choroba nowotworowa, chemio- i radioterapia oraz choroby reumatyczne wymagają dodatkowego zaopatrzenia organizmu w witaminę C.

Posiada właściwości obronne w stosunku do wielu substancji toksycznych np. ołowiu czy rakotwórczego działania N-nitrozozwiązków.

Bezpośrednio uczestniczy w jednym z głównych etapów spalania tłuszczów – odwodorowaniu kwasów tłuszczowych oraz wpływa na szybkość zachodzących procesów ich spalania.

Stymuluje również syntezę noradrenaliny, L-karnityny oraz hormonu DHEA sprzyjających utrzymaniu niskiego poziomu tkanki tłuszczowej. Z tego względu Witamina C może być przydatna w regulowaniu masy ciała.

Kolosalne znaczenie tej witaminy – to jej rola ochronna w przeziębieniach oraz zapobieganiu chorobom układu krążenia. Dzięki wspieraniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego stymuluje proliferację limfocytów T 15.

Witamina C dzięki właściwościom antyoksydacyjnym odgrywa istotną rolę w profilaktyce rozwoju miażdżycy poprzez hamowanie oksydacji lipoprotein LDL, a także poprzez zmniejszanie przylegania leukocytów do endotelium ściany naczyń 16, 5, 7.

Badania przeprowadzone jeszcze w latach 50-tych XX wieku przez zespół kanadyjskich naukowców pod kierunkiem dr med. G.C. Willysa wykazały, że istnieje bezpośredni związek między niedostatkiem witaminy C w organizmie i chorobą serca wywołaną miażdżycą tętnic („Nexus” Nr 2/2006, „Chroniczny szkorbut a choroba serca”, dr Owen R. Fonorow).

Warto wiedzieć, że niewykorzystana przez organizm witamina C jest wydalana. Trudno zatem jest utrzymać długo jej prawidłowe stężenie w organizmie. Dlatego ważne jest, aby spożywać witaminę C regularnie w celu utrzymania odpowiedniego jej poziomu.

Jakie są objawy niedoboru witaminy C 2

  • szkorbut
  • osłabienie organizmu
  • zwiększona podatność na infekcje
  • zmniejszenie wydolności fizycznej
  • pogorszenie gojenia się ran
  • zaburzenia w tworzeniu kolagenu
  • krwawienie dziąseł
  • upośledzenie wszystkich innych procesów, w których witamina C jest niezbędna i bierze udział.

Dodatkowo długotrwałe niedobory witaminy C potęgować mogą powstawanie zmian nowotworowych oraz miażdżycowych, a także podwyższać ciśnienie tętnicze krwi.

Osoby starsze, w podeszłym wieku, alkoholicy, palacze, oraz osoby zażywające niektóre leki (np. aspirynę, sulfonamidy, barbiturany) należą do grupy narażonej na niedobory witaminy C.

Zwiększone zapotrzebowanie na Witaminę C występuje 5, 17, 18

  • u kobiet w ciąży i w okresie karmienia,
  • w warunkach stresu,
  • u palaczy tytoniu, osób nadużywających alkohol,
  • podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych, tetracyklin, barbituranów, kortykosterydów,
  • u mieszkańców dużych miast (ze względu na wszechobecne zanieczyszczenia i toksyny),
  • w przebiegu gorączki, chorób zakaźnych, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
  • przy regularnym braniu kwasu acetylosalicylowego lub innych salicylanów,
  • u osób w podeszłym wieku, poddawanym zabiegom operacyjnym, z urazami tkanek,
  • u osób prowadzących bardzo intensywny tryb życia.

Piśmiennictwo:

  1. K. Maćkowiak, L. Torliński; „Współczesne poglądy na rolę witaminy C w fizjologii i patologii człowieka”; Nowiny Lekarskie 2007, 76, 4, 349-356.
  2. K. Janda, M. Kasprzak, J. Wolska; „Witamina C - budowa, właściwości, funkcje i występowanie”; Pom J Life Sci 2015, 61,4, 419-425.
  3. http://wiedza.cc/witamina-c-kwas-askorbinowy.html
  4. Hacisevki A.; ,,An overview of ascorbic acid biochemistry”; J.Fac. Pharm, 2009, 38, 3, 233-255.
  5. Naidu K.; “ Vitamin C in human health and disease is still a mystery? An overview”; Nutrition Journal, 2003, 2,7, 1-10.
  6. Sorice A. i wsp.; “Ascorbic Acid: Its Role in Immune System and Chronic Inflammation Diseases”; Mini-Reviews in Medicinal Chemistry 2014, 14, 5, 1-9.
  7. Iqbal K. i wsp.; ,,Biological significance of Ascorbic Acid (Vitamin C) in human health – A review”; Pakistan Journal of Nutrition, 2004, 3, 1, 5-13.
  8. Aghajanian P. i wsp.: ,,The roles and mechanisms of actions of vitamin C in bone: new developments”; J Bone Miner Res, 2015, 30 (11), 1944-1955.
  9. Desai Ch. i wsp.;”The Role of Vitamin Supplementation in the Prevention of Cardiovascular Disease Events”; Clin. Cardiol. 2014, 37, 9, 576–581.
  10. Grosso G. i wsp.; ,,Effects of Vitamin C on health: a review of evidence”; Front Biosci, 2013, Jun 1;18:1017-29.
  11. May J. i wsp.; ,,Ascorbic Acid Efficiently Enhances Neuronal Synthesis of Norepinephrine from Dopamine”; Brain Res Bull. 2013, 90, 35–42.
  12. Szymańska-Pasternak J. i wsp.; ,,Witamina C jako oręż w walce z rakiem”; Onkologia w Praktyce Klinicznej 2011, 7,1, 9–23.
  13. Ellulu M. i wsp.; ,,Effect of vitamin C on inflammation and metabolic markers in hypertensive and/or diabetic obese adults: a randomized controlled trial”; Drug Design, Development and Therapy 2015:9 3405–3412.
  14. Kulbacka J., Saczko J., Chwiłkowska A.; „Stres oksydacyjny w procesach uszkodzenia komórek”; Pol. Merk. Lek., 2009, XXVII, 157, 44.
  15. Chambial Sh., Dwivedi Sh.; “Vitamin C in Disease Prevention and Cure: An Overview”; Indian J Clin. Biochem. (Oct-Dec 2013); 28(4):314–328.
  16. Kim S. i wsp.: ‘’Consumption of high-dose vitamin C (1250 mg per day) enhances functional and structural properties of serum lipoprotein to improve anti-oxidant, nti-atherosclerotic, and anti-aging effects via regulation of anti-inflammatory microRNA”. Food Funct, 2015, 6, 3604–3612.
  17. Miktus M.; „Witaminy cz. II:Ogólna charakterystyka witaminy C”; Nutrition &Health , Rocznik 3, Nr 1(12), styczeń 2000.
  18. Dawson E., Evans D., Harris W.; “The Effect of Ascorbic Acid Supplementation on the Blood Lead Levels of Smokers”; Journal of the American College of Nutrition, Vol. 18, No. 2, 166–170 (1999).

Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.